Webbplatsens överlägg

Semesterdagar på Österlen

Jäklar vilka fantastisk dagar vi fick på Österlen. Jag hade gjort en karta innan med ställen som är värda att besöka. Efter att vi kopplat på husvagnen hemma hos Fannys mamma så åkte vi neråt, först stoppet blev lunch i Ronneby på Äggaboden (länk).

Därefter Degerberga där vi gick en kortare vandring och såg vattenfall från höga höjder.

En stund senare körde vi in i Simrishamn och Tobisvikscampingen.

Vagnen parkerades och förtältet styrs upp. Grillat till middag och en promenad på stranden efter.

Tisdag. Vi vaknar upp till molnigt men varmt väder. Fanny och jag tar en 1/2 mils promenad och därefter käkar vi frukost. Sedan bör det av mot Karl Fredrik i Eklaholm 🤎.

Jag var så förväntansfull innan. Men hade ändå hört en del negativa kommentarer om att det var rörigt och väldigt dyrt. Rörigt precis som det ska vara, alltså på ett positivt sett och ja dyrt är ju en annan fråga. Det är ju riktigt fin inredning och går du in i vilken trendig inredningsbutik som helst så kostar det.

Jag fick ett enormt lyckorus där inne, blev inspirerad och handlade ett Hasselnötsträd samt en present till mamma. Och, vi fick se både Karl-Fredrik och Petter 🤎. Jag kommer mer än gärna åka tillbaka dit!

Lunchstopp i ett gigantiskt växthus och därefter besökte vi Sandhammaren. Vädret hade nu blivit bästa tänkbara ☀️.

Vi handlade mat på vägen hem och grillade ännu en kväll på campingen. Lata kvällar med ett glas vin, godis och kortspel.

Näst sista dagen. F och jag tog morgonrundan medan grabbarna köpte bröd. frukost och sedan satte vi oss i bilen igen och styrde mot Ystad. Vi stannade vid en fantastiskt fin Handelsträdgård, Systrarna Lindskogs. Så mycket fint! Jag köpte två Vildvin.

Framme i Ystad (som förövrigt är så vackert) så käkade vi lunch på Pinchos. Vi skulle egentligen gått till Gränden men det var så lång kö. Köpte några små presenter till kidsen innan vi satte oss i bilen igen.

Vi styrde bilen mot Ale Stenar och vi visste inte alls vad vi skulle få se. Parkerade och promenerade en bit, varav en lång uppförsbacke. Väl där uppe så blev vi nog alla lite snopna över den galna utsikten!

Stenarna var fina att se men utsikten slog nog allt. Vi avslutade en med en glass nere i hamnen. Små röda bodar och det påminde mycket om Byxelkrok.

Nu mot dagens sista stopp, cykla Dressin vid St. Olof. Vi hade packat med oss badkläder och fika. Fick instruktioner och cyklade sedan iväg. Så roligt, och så fantastiskt vackert!! Vädret var med oss även denna gång och vi är så tacksamma för att vi fick bada i kvällssolen.

Väl framme så tog man en liten promenad ner till en sjö. Där slog vi oss ner och käkade Kärleksmums som Fannys mamma bakat. Ljuvligt!

Detta var en sådan rolig upplevelse och jag är så glad för att vi testade på det.

Ett glatt gäng som styrde bilen mot campingen igen. Åkte förbi Peder Fredricsons hästgård, den skymdes uppe på en stor kulle så till min stora besvikelse såg man inte så mycket.

Sista dagen och vi packade ihop tidigt. Käkade frukost i Kivik. Några timmar senare klev jag innanför dörren hemma och kidsen kom ganska omgående, som jag saknat dem ❤️.

TACK Österlen och Skåne, vilken jäkla hejdundrande bra resa och vilka fantastisk dagar vi fick, och tillsammans med dessa grymt härliga och fina människor, vi älskar er ❤️.